Pagina's

donderdag 7 april 2016

Passend onderwijs! Ja Ja!

Vanmorgen werd ik al vroeg verwacht op mijn inval school.  Dat hebben ze 5 gelijke dagen en beginnen ze in 8.15. Om 8.05 mogen de kinderen naar binnen.

Gistermiddag had ik een uitgebreide mail van de groepsleerkracht over de"bijzonderheden"  en het programma van deze groep 7.
In de groep niet alleen 4 kinderen met iets in het autistisch spectrum en  3 kinderen met dyslexie maar ook een jongen met het syndroom van down.

Passend onderwijs in optima forma dus.

Op zich een leuke dag gehad met dit gezellige stel,  al botsten 2 van de ass kinderen heel ernstig aan het einde van de dag.

Maar ik heb ernstige twijfels over de meerwaarde van dit kind met syndroom van down op het regulier onderwijs.
Jongen (een heerlijk jong hoor, dat zeer zeker) zit op niveau van groep 3 en werkt  steeds met een onderwijs assistent op de gang.

Wat ik ervan gezien heb is er voor de jongen weinig meerwaarde.
De ochtenden is hij alleen de pauzes in de klas en af en toe een minuut of 10 waarin hij dan aan het werk zou moeten.  Maar als je er niet naast staat gebeurd er weinig.

De middagen  is hij vaak afwezig en zoals vanmiddag waar de groep IPC deed hobbelt hij met een groepje mee. Waarbij dat groepje zich aanpast aan zijn niveau want de opdrachten die te moeilijk voor hem waren sloegen ze maar over.

Eind van de middag deden we Stiltebal. Maar dat snapte hij niet, dus nam 1 van de kinderen hem onder zijn hoede.  Daarna Levend Memory en daar gebeurde hetzelfde.

Ik vraag me  dan af of hij niet beter uit de verf zou komen op het Speciaal onderwijs.

En wat meerwaarde voor de rest van de klas betreft.  Die leren omgaan met een leeftijdsgenoot met een beperking tegen wil en dank.

Moet je dat willen? Is dat wat passend onderwijs is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten